РЕКОМЕНДОВАНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ, МАЙСТРІВ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
- Професіоналізм
- Знання предмета.
- Уміння:
- спеціально предметні;
- психолого-педагогічні.
- Насичення навчально-виховного процесу психолого-педагогічним змістом (спільна пошукова, пізнавальна активність, проблемно-діалогічні форми, застосування особистісно зорієнтованих технологій, інтерактивних методів навчання тощо).
- Організація психосоціального зростання учнів на всіх етапах занять (оптимальне поєднання індивідуальних, групових, колективних форм роботи).
- Добір адекватних меті навчання змісту, принципів та форм проведення занять.
- Створення програмного забезпечення навчально-виховного процесу. Комплексно-методичне забезпечення предметів.
- Уміння визначити ступінь складності освітнього змісту залежно від досвіду учнів, їхньої працездатності, вмотивованості навчання.
- Творчий потенціал
- Продуктивні інтуїтивні рішення (за дефіциту часу знаходити оптимальний вихід).
- Здатність імпровізувати, використовуючи засоби професіональної комунікації (виразність мовлення, жести, епітети тощо).
- Здатність активізувати й розвивати творчі можливості учнів, передавати їм способи творчої діяльності.
- Уміння моделювати мотиваційні ситуації навчального вибору, сприймати учня як особистість.
- Творчий стиль мислення, здатність виявити протиріччя, творча фантазія, розвинене уявлення.
- Усвідомлення себе як творця у педагогічному процесі, виражений потяг до нового, оригінального, відхилення від шаблону.
- Висока педагогічна креативність (здатність до творення) - високий рівень свідомості, науково перетворюючий стиль мислення, розвинені інтелектуальні здібності і бачення проблеми, готовність до застосування нового, висока самоорганізація, працездатність, ініціативність.
- Особисті якості
- Артистизм педагогічного працівника (зовнішня виразність, інтонація, міміка та інші засоби педагогічної техніки).
- Організаторські здібності (точність та емоційність висловлювань).
- Уміння адекватно оцінювати психологічний стан людини, поєднувати строгість і доброту, будувати відносини за законами краси.
- Індивідуальність педагога (стиль, почерк, імідж, погляд, неординарність заохочення).
- Внутрішня і зовнішня культура, інтелігентність, педагогічна етика (відповідальність, оптимізм, терпимість, емоційна стабільність, педагогічний такт, гуманність взаємин і створення умов для вияву потенційних можливостей кожного учня).
- Самовладання у критичній ситуації.
- Здатність мобілізувати власний психофізичний потенціал (готовність до спілкування з різними учнями і батьками, радіти процесу праці).
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ТВОРЧОГО ЗВІТУ ВИКЛАДАЧІВ, МАЙСТРІВ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
Творчий звіт педагогічного працівника - це честь, що надається йому у колективі, знак поваги до його праці та особистості і в той же час форма узагальнення і поширення його педагогічного досвіду.
Проведення творчих звітів педагогічних працівників має знайти відображення у планах роботи професійно-технічних навчальних закладів. До творчого звіту потрібно ретельно готуватися не тільки викладачеві чи майстрові виробничого навчання, керівникам навчального закладу, а й усьому педагогічному колективу. Складається план проведення творчого звіту, визначаються відповідальні та види робіт, які необхідно здійснити.
Творчий звіт проходить у декілька етапів:
- Перший — підготовчий:
- ознайомлення колег з досвідом роботи викладача чи майстра виробничого навчання;
- узагальнення досвіду його роботи.
- Другий - практичний:
- складання графіка відкритих уроків і позакласних заходів (вказати тему, мету, терміни проведення);
- доведення плану заходів до відома членів колективу за місяць до звіту;
- підготовка та оформлення виставки про роботу педагогічного працівника.
Орієнтовна схема тематичного творчого звіту педагогічного працівника:
- у зв'язку з чим виникла думка про роботу над даною темою, методичною проблемою;
- яка кінцева мета поставлена перед початком роботи над темою;
- скільки років і в яких групах впроваджувалася, навчалася дана проблема;
- у чому проявилася принципова відмінність під час підготовки до уроків? Ваша? Учнів?
- як удосконалювалася Ваша підготовка до уроку;
- які форми і прийоми роботи з учнями на уроках змінилися? Як?
- які методи роботи з учнями обиралися переважно Вами? Оцініть їх;
- чи підвищився рівень самостійності і зацікавленості учнів на уроках і як;
- покажіть проведену роботу на конкретних прикладах (календарно-тематичні плани, система уроків з предмету, теми, розробки окремих уроків, творчі роботи учнів, їх зошити, конспекти, класні журнали, матеріали моніторингу знань учнів, їхня участь у предметних олімпіадах та конкурсах професійної майстерності);
- ваша думка про ефективність проведеної роботи;
- яку літературу ви використовувати;
- які завдання, з Вашої точки зору, Вами ще не вирішені?
- чи рекомендуєте своїм колегам впроваджувати у практику роботи свій досвід.
Деякі рекомендації щодо оформлення матеріалів на педагогічну виставку:
- заголовок «Із досвіду роботи викладача (майстра виробничого навчання); прізвище, ім'я по батькові»; його кваліфікаційна категорія, педагогічне звання, нагороди;
- коротка біографічна довідка;
- фотографії педагогічного працівника, його учнів;
- статті, матеріали про досвід його роботи;
- аналіз контрольних робіт, якості знань учнів у формі діаграм, таблиць тощо;
- підсумки участі учнів у предметних олімпіадах і конкурсах професійної майстерності;
- творчі роботи учнів з короткою анотацією;
- тематичні і поурочні плани педагогічного працівника;
- доповіді та наочні посібники підготовлені ним;
- відгуки колег, методичної комісії про роботу.
- Педагогічний працівник повинен коротко представити подані матеріали.
|